Hallo Jumbo! Wat flik je ons nou? 

 

Zulke grote prijsverschillen in zo’n klein land?

 

Hallo Jumbo! Wat flik je ons nou? Hoezo ‘hallo laagste prijsgarantie’, ‘voor de prijs hoef je niet naar de buren’ en ‘ook op zondag de goedkoopste’? Want of dat zo is, hangt er nog maar van af waar we wonen, zo heeft de Consumentenbond – waarvoor dank! – voor ons uitgedokterd. En echt, deze zagen we niet aankomen. 

 

Als je op zoek bent naar de goedkoopste A-merken – lees: Coca-Cola, Dreft, Hak, Unox – dan moet je bij de Jumbo zijn want die claimt hierin de goedkoopste te zijn. Hetgeen op zich ook niet onjuist is. Wat ze er alleen niet bij vertellen is dat je die A-merken bij sommige Jumbo’s wél en bij andere ook helemaal níet voor die laagste prijs kunt scoren. Dat komt: Jumbo hanteert, ook voor A-merken, verschillende prijsniveaus, en de laagste prijsniveaus die ons als vette worst worden voorgehouden, zijn slechts in 16 procent van de Jumbowinkels te vinden.

 

De Consumentenbond kwam bij haar onderzoek uit op vier verschillende prijsniveaus bij de supermarktketen. Hallo-laagste-prijsgarantie lage prijzen (door slechts 16 procent van de winkels gevoerd), prijzen van laag/midden niveau (bij 30 procent van alle Jumbo’s genoteerd), prijzen van midden/hoog niveau (bij 10 procent opgetekend) en hoge prijzen (bij niet minder dan 44 procent aangetroffen). Hallo hoezo Jumbo? 

 

Met name onze noordelijkste landgenoten zijn de sjaak, zo blijkt. Want in bijvoorbeeld Groningen en Friesland is de supermarktconcurrentie nu eenmaal minder moordend dan in de grote steden, omdat in het noorden minder supermarkten dicht bij elkaar zijn. Waardoor daar uitsluitend dure Jumbo’s staan en je voor ‘elke dag euro’s goedkoper’ toch echt richting de Randstad moet.

 

Die prijsverschillen zijn overigens niet gering en kunnen aardig in de papieren lopen. Zo kost een doos Dreft wasmiddel van 1.050 gram in Utrecht 1,99 euro en in Groningen 5,53 euro. Wasmiddel van Dash kost in Utrecht 3,99 euro en in Groningen 6,47 euro. Hallo?

 

Of Jumbo de enige is die zo opereert? Niet dus. Ook Hoogvliet zou de truc van de verschillende prijsniveaus hanteren. Al zijn de prijsverschillen hier wel kleiner dan bij Jumbo. En ook bij de Plus gelden prijsverschillen tussen de verschillende filialen, alleen gelden die juist alleen voor de huismerken en niet voor de A-merken. Misschien moesten we toch maar eens verder winkelen bij de Dirk, want die claimt ‘voor íedereen overal goedkoper te zijn’. Hetgeen door de consumentenbond overigens níet is onderzocht, waardoor een slag om de arm wordt aangeraden.

 

 

Bron: NU.nl

 

Door: Brigitte Bormans

Brigitte werkte jarenlang als culinair journalist en schreef twee kookboeken. In 2004 werd ze directeur/eigenaar van Erfgoed Logies. Maar zonder schrijven kan ze niet. Gelukkig zag Franska wel iets in haar columns, kwam van het een het ander en mag er nu ook over andere zaken worden geschreven.

Afbeelding van Brigitte Bormans