De tijgermoeders rukken op
Er moet gepresteerd worden. Zelfs als dat moet worden afgedwongen bij de rechter.
Vmbo theoretische leerweg, luidt het advies, waar dat in februari nog vmbo-kader was. We zijn dus al een stukje omhooggeklommen op de schooladviesladder. Al gaat dat voor deze moeder lang niet ver genoeg. Zij is er namelijk van overtuigd dat haar meisje een bovengemiddeld IQ heeft en dat ‘externe deskundigen’ om die reden ook havo hebben geadviseerd. Om te voorkomen dat haar dochter gaat onderpresteren op een vmbo spande de moeder een kort geding aan.
Die stap onderbouwt mamma door te stellen dat er van alles is misgegaan op de Arnhemse basisschool waar haar dochter drie jaar geleden terechtkwam – met leerachterstanden. Niet de juiste begeleiding voor de dyslexie die werd vastgesteld, vindt moeders. En daar zou bij de eindcito te weinig rekening mee zijn gehouden, waardoor ze niet optimaal kon scoren. O ja, en laten we ook even niet vergeten dat er voor de rest ook veel te veel op gehamerd is dat het kind het rustig aan moest doen in verband met medische klachten – welke klachten valt niet te lezen in de berichtgeving.
‘Rustig aan doen? Zo haal je nooit uit een kind wat erin zit!’, aldus haar advocate.
Maar de school houdt vast aan haar advies. Zou ze dat niet doen, dan zou het ook geen goeie school zijn. Daarbij vindt de directeur dat hij er de leerlinge geen dienst mee zou bewijzen door meer te vragen dan erin zit. Het kind kan wellicht later nog doorstromen naar een niveau hoger, maar op dit moment is dat volgens de docenten helaas niet aan de orde.
Dat doorstromen zal nog geen peulenschilletje worden, vreest de raadsvrouw van de moeder. ‘Eenmaal in het hokje vmbo geplaatst, is het immers ontzettend moeilijk om eruit en er bovenuit te komen. Opstromen gebeurt zelden. Afstromen wel als je onderpresteert.’ Een beetje onder het motto dat voorkomen beter dan genezen is werd er daarom naar de rechter gestapt. Die besliste dat ‘het schooladvies tot stand komt op basis van wat de school heeft gezien’ en vroeg zich af of en hoezo de advocate ‘de waarheid van waarnemingen betwist’ waarna de advocate vroeg om het kind gewoon ‘het voordeel van de twijfel te gunnen’. Haar verzoek werd afgewezen en het vmbo-advies blijft staan.
Rest de vraag wat het kind hier zelf allemaal van vindt. En wat het met dit meisje doet dat haar schooladvies de rechter en de krant haalt en in haar klas en op haar school vast ook het gesprek van de dag is. Best belastend voor een meisje van dertien, zou je denken.
Bron: AD