Da’s pech: je ticket en je centen weg
Als je niet oplet vervalt binnenkort je claim op het geld van je wegens corona geannuleerde vlucht…
Weet jij nog waar je twee jaar geleden op vakantie naartoe zou gaan? Die trip had je toen vast al in de maanden december of januari daarvoor geboekt, toen we nog geen idee hadden van een pandemie of lockdowns. Voor een heleboel mensen viel de vakantie in het water omdat er talloze vluchten werden geannuleerd door de coronacrisis.
Mijn dochter had een jaar gespaard voor een ticket naar New York en zou in juni 2020 met haar beste vriendin drie dagen naar The Big Apple gaan. Ze hadden al heel vroeg in december 2019 een ticket geboekt, want toen waren ze nog niet zo duur. Maar wat niemand had kunnen voorzien was dat je in juni 2020 Amerika helemaal niet in kon als je geen staatsburger was of een verschrikkelijk belangrijke reden had. Die trip naar New York ging dus niet door. Maar toen begon het gedoe om het geld van de tickets terug te krijgen en dat is tot op de dag van vandaag niet gelukt.
Volgens het consumentenprogramma Radar lopen passagiers die nog steeds het geld van hun geannuleerde vlucht niet hebben teruggekregen nu het risico dat ze de claim daarop verliezen omdat die na twee jaar komt te vervallen en je dan niet meer naar de kantonrechter kunt om daar een procedure te beginnen. Da’s dus pech: je ticket en je centen weg.
Voor mijn dochter viel er helaas niks om te boeken en de luchtvaartmaatschappij bleef onbereikbaar. En dat terwijl je volgens de EU-wetgeving dan recht hebt op restitutie van de ticketprijs die dan binnen 7 dagen teruggestort moet worden.
Nou, inmiddels is het februari 2022 en het is nog steeds oorverdovend stil vanuit de luchtvaartmaatschappij. De enige manier waarop ze haar geld terug kan krijgen is door die procedure bij de rechter op te starten. Gelukkig hebben wij een rechtsbijstandsverzekering die ons daarbij kan helpen en soms lukt dat ook via de annulerings- of reisverzekering, mits je die hebt afgesloten natuurlijk.
Volgens Radar is het voor claims tegen een Europese luchtvaartmaatschappij uit een andere lidstaat mogelijk om naar het Europees Consumentencentrum te gaan of naar de Europese Procedure voor geringe vorderingen. Als de vlucht onderdeel van een pakketreis was, gelden daar andere regels voor.
Bron: Radar