Botox en fillers in de ramsj

 

We hebben het hier toch niet over kiloknallers!

 

 

Van een botoxje of filler hier of daar kijkt niemand meer op, maar om nou te doen alsof het om een nieuw lingeriesetje gaat, dat gaat toch wel wat ver. En dat is precies wat klinieken – al dan niet erkend – doen: stunten met fillers en botox als ware het kiloknallers. Reclame maken voor cosmetische ingrepen mag, maar er zijn grenzen en die liggen sinds vorig jaar vast: ze mogen geen enkele vorm van tijdsdruk suggereren en niet aanzetten tot meer behandelingen dan ‘noodzakelijk’. Hetgeen natuurlijk best een rekbaar begrip is. Zo rekbaar dat klinieken er zich geen bal van aantrekken.

 

Om Valentijnsdag te vieren – want hoe doe je dat nu beter dan met botox? – gooit een kliniek de botox in de ramsj door de prijs per zone flink te verlagen. Op Instagram werden (ja, je leest het goed) lipfillers verloot ‘want dat is niet alleen leuk voor jezelf maar ook voor je vriendin of je dochter’. Bij een niet nader te noemen kliniek in Amsterdam was het de hele maand januari ‘fillersmania’ met kortingen tot wel 150 euro, en een andere aanbieder doet de botox in de bonus: nu drie zones voor de prijs van twee. En mocht je de indruk hebben dat zogenoemde influencers met een gerust hart geloofd kunnen worden, die krijgen gratis behandelingen aangeboden bij genoeg volgers of vrienden, dus laat je niks wijsmaken.

 

Net zoals er vroeger kwijlend werd gespaard voor grote borsten, wil nu iedereen volle lippen en géén rimpels. Maar net zoals die borstimplantaten uiteindelijk toch ook niet zonder risico bleken, gaat het met botoxen en lipfillen ook regelmatig goed fout. Met zelfs mismaakte gezichten tot gevolg. Maar wie is daar nog beducht op, als een lippfiller wordt ingezet als prijs bij een loterij en botox in de bonus is? Het lijkt op deze manier zo onnozel alledaags dat jonge meiden over de gevolgen echt niet meer inzitten.

botox barbie

 

Die worstelen alleen nog maar met de vraag wat ze eerder nemen; een nieuw lingeriesetje of volle lippen. En geloof maar niet dat het na die volle lippen ophoudt. Want inmiddels zijn de bilimplantaten ook al een aardig eind onderweg om als meest gewilde ‘accessoires’ te eindigen en is de eerste schaamlipcorrectie – al helemaal niet zonder risico’s! – ook al met korting aangeboden.

 

In 2015 voerde de toenmalig minister van WVC een verplichte slogan in voor alle cosmetische reclames: ‘Kijk uit. Jezelf mooier maken kan lelijk uitpakken.’ Pakkend bedacht, daar niet van! Maar of het werkt?

 

Bron: Volkskrant

 

Door: Brigitte Bormans

Brigitte werkte jarenlang als culinair journalist en schreef twee kookboeken. In 2004 werd ze directeur/eigenaar van Erfgoed Logies. Maar zonder schrijven kan ze niet. Gelukkig zag Franska wel iets in haar columns, kwam van het een het ander en mag er nu ook over andere zaken worden geschreven.

Afbeelding van Brigitte Bormans