Maar we doen er een beetje té makkelijk over.
Want medewerkers van de alarmcentrale zijn bijna de helft van hun kostbare tijd kwijt aan belletjes die helemaal niet nodig zijn. In maar liefst 38 procent van de gevallen blijkt dat 112 onterecht is gebeld. Het gaat dan zeker niet in alle gevallen om grappenmakers – hoewel die er ook altijd zijn. Zo tellen ook broekzakbellers mee in dit geval. Mensen die dus per ongeluk in hun broekzak 112 intypen en zonder dat ze het doorhebben toch bellen naar het alarmnummer. En ook gaat om mensen die zich net wat teveel zorgen maken en die beter hun huisarts hadden kunnen bellen.
Maar omgekeerd komt het ook voor: mensen die rustig aan hun huisarts bellen met wat vragen en die vervolgens te horen krijgen dat ze beter 112 kunnen bellen. Bijvoorbeeld bij een overval bellen mensen nog vaak het ‘gewone nummer’ van de politie: 0900-8844. In zulke gevallen is directe hulp wel nodig, omdat de daders misschien nog gepakt kunnen worden als er gelijk naar het goede nummer wordt gebeld.
Zijn we een uitzondering, hier in Nederland? Nee. In andere landen komt het nog vaker voor, zoals bijvoorbeeld in Griekenland.
Slechts 5 procent van alle belletjes die de alarmcentrale daar ontvangt is ook echt een noodgeval.
Dat komt met name doordat in het buitenland taxi’s zo ontworpen zijn dat ze een ‘noodknop’ hebben op het dashboard, waarmee chauffeurs gelijk en snel 112 kunnen bellen. Vaak wordt zo’n knop dan per ongeluk ingedrukt.
Probeer dus altijd de situatie goed in te schatten en zelf aan te voelen of een ambulance of de politie binnen een paar minuten nodig is. Soms kan het ook wel even wachten, maar zeker niet altijd. En ze helpen je gelukkig altijd graag, de mensen achter de telefoons bij de alarmdienst.