Ik jomo
Heb je het al gehoord? Er is een nieuwe trend. En daar ben ik best blij mee.
Op Amayzine.com las ik laatst over jomo. Nou ben ik gek op afkortingen, dus ik moest meteen weten wat het was. Blijkt jomo de reactie te zijn op fomo. En als je het mij vraagt, is het de uitvinding van de eeuw. Nu al. Fomo is de ‘fear of missing out’. Dat je dus bang bent dat je iets mist en daarom alsmaar inlogt op Facebook en Instagram, om toch vooral maar bij te blijven. Daar zie je dan voortdurend mensen die je kent of zelfs niet kent die alsmaar leuke dingen aan het doen zijn, waar dan ook ter wereld. Terwijl jij voor de zoveelste keer gewoon een weekendje thuis bent.
Kost je gigantisch veel tijd natuurlijk, al dat gegluur. Daar gaat je weekend. Maar dat is nog tot daar aan toe. Het schijnt ook nog dat er hele volksstammen zijn, die door al die sociale media denken dat ze er niet meer bij horen, want zij hebben niet de hele tijd allerlei leuks te doen, zoals al die anderen die de leukste filmpjes, selfies en plaatjes delen. Eigenlijk voelen veel mensen (vooral jongeren) zich daardoor een loser. Of ze voelen zich verplicht om ook iets te gaan doen. Terwijl ze er misschien niet eens zin in hebben.
Gelukkig is er dus iets nieuws en zoals je weet is nieuw altijd hipper en leuker dan dat wat er al was. En dat nieuwe is dus jomo. De ‘Joy of missing out’. De tegenhanger van het nerveuzerige fomo. Precies wat ik tijdens een presentatie een aantal jaar geleden in de USA al voorspelde. Our future dream? A wifi-less holiday! Mensen wilden me toen niet geloven. Er werden zelfs T-shirts verkocht met grote teksten erop als I NEED WIFI. Maar dames en heren, ik zag het aankomen en nu zijn we zover. We mogen gewoon lekker ouderwets gezellig niks doen als we daar zin in hebben. Joepie. En daar lekker niks van laten zien en horen aan de rest van de wereld ook nog.
I love jomo!
Door Franska
Fotografie portret: Esmee Franken. Visagie: Linda van Ieperen. Haarstylist: Mandy Huijs