Wat moet je met al die spullen?

 

Sonja: Ken je dat? Dat je na de vakantie je voordeur opendoet en vrijwel meteen denkt: wat moet ik met al die spullen? Hoe fijn zou het zijn als we de kastdeur opendoen en daar een geheel georganiseerd plankje aantreffen? Het is cliché maar waar: een opgeruimd huis zorgt voor een opgeruimd hoofd. En omdat je nu vol nieuwe energie zit, zou ik zeggen: aan de slag!

 

 

 

Hoe bepaal je wat er blijft of weg mag? Wat is kastvulling en wat kan nog prima mee? Zoals met zoveel dingen komt het vooral neer op loslaten. Veel van wat er in de kast staat heeft een sentimentele waarde, een verleden. Die plastic bekers waar de kinderen vroeger uit dronken, dat kopje van oma, dat glaasje uit Frankrijk en zo voorts. Dat ‘ontspullen’ vaak niet makkelijk is, blijkt uit de vele opruimboeken die je stap voor stap op weg helpen. Daar schreef ik eerder al een artikel over. En ik heb ze gelezen, het komt in het kort hier op neer:

 

• Kamer

Werk kamer voor kamer. Ga niet kriskras door het hele huis, want dan val je van de ene rommelhoek in de andere en zie je door de bomen het bos niet meer. Kies eerst één kamer en ga daar grondig te werk.

 

• Thema

Kies in de slaapkamer bijvoorbeeld eerst de kledingkast. Haal alles eruit en leg dit op een stapel op de grond. Dit zorgt voor overzicht en focus. Bekijk nu waar je blij van wordt, dat mag blijven. Je zult zien dat je echt nieuwe energie krijgt van een kast met alleen spullen die je bewust gehouden hebt. Alles waar je geen happy gevoel bij hebt leg je op de ‘mag weg’-stapel. En heb je iets al een jaar of langer niet aan of nodig gehad? Dan weet je eigenlijk wel op welke stapel het hoort toch? En bij twijfel het liefst ook op de ‘mag weg’-stapel. Dus de spullen die je ‘ooit’ nog een keer gaat gebruiken kunnen gewoon weg. De kast kun je daarna gelijk even uitsoppen en de kleding kan weer netjes terug in de kast. Mevrouw Kondo heeft daar een wel heel bijzondere manier voor.

 

 

• Mag weg

De ‘mag weg’-stapel hoeft niet direct de kliko in. Er zitten vaak nog spullen bij die nog een keer gebruikt kunnen worden. Sorteer hier wat er naar de stort gaat en wat er nog verkocht gaat worden of naar de kringloop mag. Het geeft gelijk een goed gevoel als je iemand anders blij kunt maken met je oude spullen. Maar wacht niet te lang met het wegdoen, anders wordt het alsnog weer een permanente stapel in huis.

 

• En nu?

Was het maar waar dat je er nu weer een jaartje vanaf bent. Het geheim van een georganiseerd huis is met regelmaat een beetje opruimen. Plan dus vaste momenten in (en hou je hier aan..). Voor de grote klussen kun je kiezen voor de wisseling van seizoenen, twee of vier keer per jaar. Helaas zijn er ook klusjes die wekelijks of zelfs dagelijks bijgehouden moeten worden, de was bijvoorbeeld, maar als je dat netjes doet kost het je helemaal niet zoveel tijd.

 

Je krijgt echt meer ‘lucht’ van opgeruimde kamers en kasten, je kunt beter ontspannen en je huis wordt er gewoon mooier van. Allemaal argumenten om er echt werk van te maken. Het kost even tijd en opruimen is hard werken, dus dat mag beloond worden! Een lekker bad, naar de film, een uitgebreide lunch… plan na de opruimactie gelijk een verwenmomentje in. WINWIN!

 

 

Sonja Balfoort heeft een grote liefde voor interieur, food en garden. Ze is dol op magazines en reist graag. Sonja is getrouwd en heeft twee kinderen.

Fotografie: Ian Mankin