Uren in de file

 

Met deze meditatie tegen ‘road rage’ maakt geen file jou voortaan nog gek…

 

Files. Als je met de auto op vakantie gaat, loop je altijd het risico erin verzeild te raken. De hel van Zwarte Zaterdagen nog buiten beschouwing gelaten. De kinderen (als die nog meegaan) liggen kibbelend te klieren op de achterbank, de hond stinkt, degene die op dat moment achter het stuur zit, man, wat is die sikkeneurig! En ook al hoef je tegenwoordig geen kaart meer te lezen, je hebt toevallig wél zin om een potje te krijsen tegen dat stomme wijf met die zeikstem die jullie de weg wijst. Vijf kilometer in anderhalf uur hebben jullie gereden, kan ze dáár verdomme niet eens wat aan doen?

 

De kinderen liggen kibbelend te klieren op de achterbank

 

Herkenbaar? Doe de verkeersmeditatie!

Benodigde tijd: 1 tot 3 minuten (kan zo vaak als nodig worden herhaald, handig als je nog 483 km te gaan hebt)

Ideaal: tegen frustratie, stress en ‘road rage’ (wow, wat een topwoord!)

Proberen: wanneer het verkeer een absolute hel is

En dat in 3 stappen: A, B en C – hoe simpel wil je het hebben?

 

A = aandacht voor de weg. Richt je op de situatie en word je daar volledig van bewust. Wees zo precies mogelijk. Voorbeeld: ‘Ik sta in de file. Ik kom niet vooruit. Ik zit muurvast. Ik kom te laat en ik heb de pest aan te laat komen. Ik baal hiervan.’

 

B = bodyscan. Voel je lichaam. Begin bij je voeten en ga je hele lichaam af, zo grond je jezelf. Voel je voeten op de pedalen, je achterwerk in de stoel, je handen op het stuur en je ogen die naar de weg kijken.

 

C = contact. Maak contact met je ademhaling door een paar keer diep en langzaam adem te halen. Adem in door je neus en uit door je mond. Breng je aandacht vervolgens naar je ribbenkast en adem in vier tellen in. Voel hoe je ribben uitzetten. Hou je adem vier tellen vast en adem ook weer in vier tellen uit, waarbij je voelt hoe je ribbenkast weer inzakt. Tel weer tot vier en herhaal deze oefening tot je voelt dat je begint te ontspannen.

 

Na het ABC herhaal je drie keer de mantra ‘Het is zoals het is’, in jezelf of hardop. De file is dan misschien niet opgelost, maar je onrust wel.

 

Deze en nog veertien andere snelle meditaties voor elk moment van de dag staan in het boekje ‘Unplug – snel opladen door meditatie’ van Suze Yalof Schwartz – uitgeverij Altamira – €14,99

 

Journalist Caroline Griep doet iedere dag weer een poging tot opgeruimd leven. Daar schrijft ze over. En over alles wat er verder bij komt kijken om haar bestaan als zzp’er, emptynest-moeder, vrouw van 50+ en herstellend borstkankerpatiënt op de rails te houden.

Fotografie portret: Esmee Franken, visagie: Linda van Iperen, haarstylist: Mandy Huijs

Witte balk met bol Caroline