Designklassieker

Sonja: Met deze advertentie maakte de producent van deze klassieker ooit reclame voor Vaderdag. En hoe toepasselijk, hij is nog steeds erg gewaardeerd onder vaders. En moeders.

 

 

 

De namen Charles & Ray Eames ken je vast. Dit designduo is verantwoordelijk voor menig klassieker in huis. Maar wat minder mensen weten, is dat zij man en vrouw zijn: een ontwerpersechtpaar. Met hun bijzonder oog voor design, detail, kwaliteit en gebruiksgemak hebben zij bewezen dat een goed ontwerp jaren meegaat.

 

De Lounge Chair, ook wel 670/671 genoemd, is een van hun topmodellen en wordt nog steeds geproduceerd. Het is hét icoon geworden van modern meubeldesign. Charles & Ray Eames introduceerden hem al in 1956. Het ontwerp was voor die tijd revolutionair. Ruim zestig jaar later heeft de Lounge Chair nog steeds een moderne uitstraling.

 

De Eameses wilden dat hun Lounge Chair en Ottoman de ‘warme, toegankelijke look van een goed gebruikte honkbalhandschoen’ zou hebben. En deze stoel werd het symbool van comfort; precies dat was een van de belangrijkste doelstellingen van Charles en Ray. Om hem te testen, vroeg Charles zijn goede vriend en Hollywood-producer Julian Blaustein om er een paar uurtjes z’n scripts in te lezen. Toen Charles na een tijdje terugkwam, zei Julian: ‘Sorry, maar ik ben in slaap gevallen’. Precies het ontspannen gevoel waar Charles op hoopte.

 

Bij het ontwerpen van een meubel vond met name Ray ‘dat er met alles rekening gehouden moest worden’. Met deze stoel hielden ze dus rekening met het gemak van de schoonmaak, de uitwisselbaarheid van kussens, vloeroppervlakken, flexibiliteit van gebruik, ondersteuning, veerkracht en nog veel meer. En dat is typerend voor ook hun andere ontwerpen.

 

 

 

Nog leuk om te weten:

1. Vanaf het eerste (nu zestig jaar oude) model is het ontwerp hetzelfde gebleven. De gelukkige eigenaren van een originele 670 kunnen dus nog steeds de authentieke onderdelen krijgen.

2. Het ontwerp is te zien in de vaste collectie van meer dan twintig grote musea in de Verenigde Staten en Europa.

3. De basis van de 670/671, de vijf karakteristieke bladen, werd oorspronkelijk ontworpen als basis voor een tafel.

4. Het leer dat voor de stoel werd gebruikt, kwam uit Schotland. Waarom? Schotse boeren gebruikten geen prikkeldraad om hun vee bij zich te houden. Dat leer was dan ook niet beschadigd.

5. De bekende filmmaker Billy Wilder kreeg de tweede Eames Lounge Chair en Ottoman uit de productielijn. Het was Charles en Ray’s manier om hem te bedanken voor een stoel die Wilder hun eerder jaren had gegeven. Dat was een modernistische stoel, en het paar adoreerde ‘m. Charles grapte vaak dat hij wenste dat hij zelf die stoel had ontworpen.

6. De kussens van de Eames Lounge Chair en Ottoman zijn niet alleen symmetrisch, je kunt ze ook omwisselen.

7. Het kwaliteitsleer dat op de 670/671 wordt gebruikt, is bewerkt met superieure olie tijdens het looien. De afwerking is waterdicht, maar gewone huis-, tuin- en keukenolie kunnen de afwerking ruïneren. Niets aan doen dus!

 

Het ontwerp wordt nog steeds geproduceerd, nu door Herman Miller en Vitra. En ooit, ooit

komt-ie bij mij thuis. Want het blijft fascinerend dat een ontwerp zo veel jaren bewonderd wordt door verschillende generaties.

Je kunt inmiddels kiezen uit meerdere kleuren, maar ik houd het bij de kleur van het eerste ontwerp. Een ding staat vast: Charles & Ray waren hun tijd ver vooruit met deze relaxchair.

 

 

 

Sonja Balfoort heeft een grote liefde voor interieur, food en garden. Ze is dol op magazines en reist graag. Sonja is getrouwd en heeft twee kinderen.

Fotografie: Eames Office

witte-balk-met-bol-sonja